Płyn do chłodnic – fakty i mity

2
1821

Jednym z najważniejszych elementów zapewniającym poprawność pracy silnika jest płyn chłodniczy. Warunki pracy płynu chłodniczego są bardzo trudne, dlatego warto zatroszczyć się o odpowiedni jego dobór oraz regularne wymiany. Dzięki temu z dużą dozą prawdopodobieństwa uda się uniknąć poważnych awarii i kosztownych napraw.

Jaki płyn chłodniczy wybrać?

Stojąc przed wyborem odpowiedniego dla swojego silnika płynu chłodniczego warto zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych parametrów:

  1. Temperaturę w której płyn zamarza – w związku z tym, że płyn to ciecz wewnątrz chłodnicy i silnika, jej zamarznięcie może spowodować ogromne straty – od rozszczelnienia chłodnicy aż po uszkodzenie czy pękniecie bloku silnika. Zalecana, graniczna wartość temperatury nie powinna być wyższa niż -30 stopni Celsjusza.
  2. Temperaturę wrzenia płynu – również temperatura w której płyn wrze jest bardzo istotna, ponieważ właśnie podczas tego procesu znacząco zwiększa się ciśnienie w układzie chłodzenia, co może spowodować duże spustoszenie w chłodnicy i układzie kanalików wewnątrz silnika. Odpowiednią wartością wykazują się płyny, osiągające wrzenie powyżej 120 stopni Celsjusza.
  3. Rezerwę alkaliczną – jest to wartość odpowiadająca za jak najdłuższe zniwelowanie zakwaszenia płynu. W związku z pracą w wysokiej temperaturze, substancje zawarte w płynie głównie Glikol utlenia się, powodując zwiększenie właściwości korozyjnych. Aby możliwie jak najdłużej utrzymać płyn w odpowiedniej postaci, stosuje się środki buforujące, których działanie ma zapobiec zmianie pH płynu i utrzymanie układu chłodzenia w odpowiedniej kondycji. Wzorcowe wartości powinny być wyższe niż 2,5.

Warto sprawdzić ofertę płynów chłodniczych na iParts.pl, odpowiedni dobór i właściwości płynu zapewnią długą i bezproblemową pracę naszego silnika.

Czy wolno mieszać płyny chłodnicze o różnych kolorach?

Producenci aby zróżnicować swoje produkty stosują różne barwniki. Nie pełnią one funkcji bezpośrednio związanej z chłodzeniem samochodu, natomiast barwa ma za zadanie ostrzec przed przypadkowym spożyciem i ułatwić znalezienie wycieku w układzie chłodzenia. Reasumując, barwa płynu nie jest determinującym czynnikiem odnośnie doboru płynu chłodniczego i jego ewentualnych dolewek. Natomiast kluczowymi elementami na które powinniśmy zwrócić uwagę są wartości takie jak temperatura wrzenia, zamarzania i rezerwa alkaiczna, mieszanie płynów z różnymi właściwościami może spowodować utratę właściwości ochronnych i zmniejszenie potencjału chłodniczego.

Jeśli nie są znane właściwości płynu aktualnie znajdującego się w układzie chłodzenia, należy zastosować specjalny płyn chłodniczy który można mieszać z innymi płynami – takie rozwiązanie zapewni bezpieczeństwo nie tylko dla układu chłodzenia, ale również dla silnika.

Czym grozi jazda ze zbyt niskim poziomem płynu?

Warto okresowo sprawdzać poziom płynu chłodniczego, ponieważ wszelkie awarie związane zarówno z osprzętem, jak i wyciekami są stosunkowo proste do zdiagnozowania i szybkie do usunięcia, natomiast długookresowa jazda ze zbyt niskim stanem płynu lub zbyt długim okresem eksploatacji bez wymian, może wywołać przegrzanie silnika, uszkodzenie uszczelki pod głowicą, pęknięcie bloku silnika i w konsekwencji kosztowny remont silnika. Właśnie dlatego warto dbać o odpowiedni poziom płynu i częste wymiany, dlatego, sprawdź ofertę w kategorii płyn do chłodnicy w sklepie iParts.pl.

2 KOMENTARZE

  1. Ostatni akapit powinien być zdecydowanie pogrubiony! Niekiedy wydaje się nam, że przeciąganie wymiany w niczym nie zaszkodzi, a nawet jak chwile pojeździmy prawie nie mając płynu chłodniczego, to przecież tylko płyn. Nic bardziej mylnego!

  2. Ja niedawno kupiłem nowy samochód i zdecydowałem się od razu wymienić płyn chłodniczy bo ostatnio nie wiadomo kiedy był wymieniany. Właśnie w tym sklepie iParts kupiłem odpowiedni płyn do mojego auta i przynajmniej mam czystą głowę bo wiem, kiedy kolejny raz go wymienić.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Prosimy wpisz swój komentarz!
Prosimy podaj swoje imię tutaj.